Salt la meniul principal Salt la conținutul paginii

Donează

Faceți o donație

Fundația Cartea Călătoare, înființată în 1996, este o organizație nonprofit care are ca obiectiv principal facilitarea accesului independent la educație, informare și angajare pentru persoanele cu deficiențe de vedere din România.

Dacă doriți să sprijiniți activitățile și proiectele Fundației Cartea Călătoare, puteți face o donație în contul:

cod fiscal: 9065143

cont in lei: RO 37 BRDE 400 SV 01898514000

deschis la BRD – GSG SUCURSALA VRANCEA

Vă mulțumim !

Informații despre sistemul 2%

Prin intermediul prevederii 2% din Codul Fiscal, contribuabilii persoane fizice au posibilitatea sa directioneze 2% din impozitul pe venit catre o entitate nonprofit infiintata conform ordonantei 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii.

Acest mecanism are o serie de avantaje pentru toate partile implicate-cetateni, organizatii si stat:

  • este un mecanism democratic ce contribuie la transparenta politicii fiscala si bugetare
  • asista organizatiile neguvernamentale in eforturile lor de a solutiona diferite probleme sociale
  • le permite cetatenilor sa contribuie la eforturile de a rezolva diferite probleme sociale fara a genera insa un cost suplimentar
  • degreveaza bugetul de stat avand in vedere ca serviciile oferite de organizatiile neguvernamentale sunt in general de calitate buna si eficiente din punct de vedere al costurilor deoarece organizatiile neguvernamentale mobilizeaza resurse financiare din surse diferite si multe implica munca voluntarilor
  • creeaza o legatura intre stat, cetateni si organizatii contribuind astfel la dezvoltarea societatii civile si a capitalului social

Se creeaza un mecanism prin care un cetatean poate decide modul in care sunt cheltuiti 2% din impozitul datorat pe venit, directionand aceasta suma catre o organizatie neguvernamentala. A aparut astfel o forma de parteneriat intre cetatean, autoritati fiscale si sector ONG. Practic cetateanul spune statului modul in care vrea sa fie cheltuita o parte din impozitul sau.

Atentie, aceasta suma nu reprezinta o sponsorizare sau donatie ci este in esenta o parte a bugetului de stat care este directionata de catre fiecare cetatean in parte catre sectorul neguvernamental. Legea este considerata de multi ca fiind un sprijin indirect oferit de catre stat sectorului non-profit sau un model de „filantropie de tranzitie” data fiind aplicarea ei numai in tarile Europei de Est.

Raport de politica publica (fisier pdf) asupra normelor metodologice ale prevederii 1%
Acest raport a fost realizat de catre Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile in cadrul proiectului "Networking for Democracy"

 

Sistemul 1% in Europa Centrala si de Est

Sistemul 1% functioneaza in mai multe tari din Europa Centrala si de Est: din 1997 in Ungaria si din 2002 in Lituania, Slovacia si Polonia. Este posibil ca sistemul sa fie introdus si in Cehia.

In Ungaria aproximativ 33% din contribuabili folosesc acest sistem pentru a directiona o parte din impozitul lor (2%) catre organizatii neguvernamentale sau organizatii cu caracter religios.

Mai multe informatii despre sistemul 1% din alte tari gasiti la www.onepercent.hu

 

Principii ale sistemului

Pe baza experientei de mai multi ani in special din Ungaria, dar si din celelalte tari in care sistemul functioneaza deja, au fost stabilite o serie de principii pe care sistemul 1% trebuie sa le respecte:

Confidentialitatea relatiei contribuabil – angajator:

  • are rolul de a proteja contribuabilul in situati in care doreste sa directioneze procentul sau catre organizatii ale caror valori se afla in contradictie cu valorile angajatorului.

(ex. un angajat al unuei companii poluatoare doreste sa directioneze catre o organizatie de protectia mediului).

Confidentialitatea relatiei contribuabil organizatie:
are rolul de a proteja contribuabilul fata de divulgarea unor informatii personale (Nume, venit, adresa, loc de munca) catre organizatia beneficiara fara acordul expres al contribuabilului..

Colectarea licita a fondurilor:
are rolul de a evita aparitia unor mecanisme corupte sau care ofera contribuabilului o compensatie financiara directa in schimbul directionarii. In plus acest principiu trebuie sa asigure faptul ca aceste fonduri ajung la organizatii reale, transparente si eficiente si nu la organizatii fictive, inactive sau afiliate politic.

Perioada de pregatire suficienta:
avand in vedere noutatea acestei metode este necesar ca atat contribuabilii, angajatorii si organizatiile neguvernamentale sa dispuna de o perioada de timp in care sa se poata familiariza cu conceptul de directionare a unui procent din impozit, ca organizatiile sa aiba timp sa-si pregateasca campanile de informare si angajatorii si organele fiscale sa-si pregateasca sistemele de administrare pentru obligatiile care le revin.

Usurinta in utilizare pentru toti actorii implicati:
contribuabil, organizatii neguvernamentale, angajator, autoritati competente.

Eficienta costurilor:
acest sistem trebuie sa genereze costuri suplimentare cat mai mici pentru toate partile implicate.

Transparenta raportarii:
trebuie sa ofere tuturor actorilor implicati o serie de informatii de baza: suma directionata, informatii demografice de baza despre contribuabilii care au ales sa foloseasca acesta facilitate, informatii despre organizatiile care au beneficiat de sume peste un anumit prag.

Video promoțional al festivalului

Conectare la pagina de Facebook a festivalului